Sem spadajo vse obnove in predelave, ki ne vključujejo celotnega vozila. Od popravila mopeda do nadgradnje prenosnega štedilnika.
Uporabniški avatar
game-on
dni od registracije Prispevki
#1203
Z motorji nimam veliko izkušenj. Iskreno. Mali servis, kot ga radi poimenujemo, je bil do tega trenutka višek mojega udejstvovanja v motornem prostoru. No, razen menjave hladilnika vode, vmesnega hladilnika ter ostalih malenkosti. Se pa še nikdar nisem lotil česar večjega. Do reševanja problematik z motorjem sem vedno gojil dobro mero strahospoštovanja. In verjetno je tako tudi prav. Nesmiselno bi se bilo na daljšem potovanju zanašati na motorni sklop, ki je bil zaradi neznanja in laične roke sestavljen nepravilno.
Pa vendar. Tako znanje se lahko priuči. Tako znanje na daljšem potovanju predstavlja dodano vrednost in nas lahko reši vlečne službe. Če temu priložimo še željo, potem je projekt obnove motorja smiseln, kajne? Ali pač?

Seveda je.
Kjer je želja, je tudi pot.

Izbira agregata, ki bi ustrezal mojim željam, se je najprej nagibala v smeri BMW M57 turbodizelskega motorja. Če sem povsem iskren, z omenjenim ni prav nič narobe in bi predstavljal enkratno izbiro. Gre modernejši dizelski motor, ki uporablja common rail direktni vbrizg goriva. Glede na prebrano je zanesljiv in ne porabi preveč goriva. Gre za precej priljubljeno izbiro, ki nato pogosto roma v motorne prostore Defenderjev ter Patrolov.
Vendarle pa sem izbral drug agregat. Mercedes OM606, ki na spletu često figurira pod nazivom "superturbodiesel". Gre za klasičen turbodizelski motor s predkomorami. Tudi to je, glede na prebrano, zanesljiva izbira. Prikupil se mi je z dejstvom, da lahko nanj namestimo mehansko pumpo iz sestrskega OM603 agregata. Tako lahko odkrižamo vso elektronsko zaledje. Ena težava manj, kajne?

Odločitev je padla. Sledilo je iskanje agregata.
Najprej sem iskal lokalno. Tukaj mi motorja ni uspelo najti. Pravzaprav je izbira skorajda neobstoječa. Še posebej, če se kot jaz, bolj nagibaš k nakupu agregata in ne celotnega avtomobila. Zaradi omenjenega sem bil iskanje primoran poširiti. Prodajalca mi je uspelo najti v Facebook skupini OM 606 Superturbo. Bil je iz Italije. V kolikor ne bi bili sredi epidemije bi se verjetno odpravil na ogled, vendar tokrat to ni bilo mogoče. Dogovorila sva se za nekaj slikovnega ter tekstovnega gradiva. To pa je bilo v bistvu to.
Prejel sem naslednje:







Motor je bil še vedno v avtomobilu. 158 000 prevoženih kilometrov. Bojda. Z vsemi dodatki. Prodajalec ga je demontiral šele po dogovoru. Dogovorila sva se za ceno 600€ ter opcijo, da oba preveriva ponudbe večih ponudnikov dostave ter izbereva cenejšo. Slednje se je izkazalo za težjo nalogo, saj pravzaprav večina ponudnikov ni želela dostaviti tako velikega tovora. Na koncu je za ceno 265€ dostavo prevzel GLS, pa čeprav so sprva trdili, da ne vršijo mednarodne dostave palet.
Prodajalec je motor zapakiral in mi, pred predajo dostavni službi, prijazno posredoval nekaj fotografij:



Paleta je do mojih vrat pripotovala v 10 dneh. Sprva je sledil manjši šok. Prodajalec za pošiljanje ni izbral najboljše palete. No, vsaj dostavna služba je pod njegovo skropucalo podložila svojo paleto. Motor se tako ni celotno pot vlekel po tleh. Več povedo slike:



Na koncu se je vendarle vse izteklo dobro. Motor je bil brez vidnih poškodb.



Obnova motorja. Tri. Štiri. Zdaj!
jeza, KRiStJaN11, roli in 1 ostalim je všeč
romex
dni od registracije Prispevki
#1342
Dobra izbira motorja, po mojem okusu vsekakor boljša kot M57. Si prišel že kam dlje, kako napreduje projekt?
Uporabniški avatar
game-on
dni od registracije Prispevki
#1344
Večjega napredka zaenkrat še ni. Preteklih nekaj mesecev sem namreč svoj prosti čas posvečal projektu izgradnje CNC stroja. Bo pa bolj viden napredek v prihajajočih tednih - vsaj tako upam, saj je časa tako ali tako vedno premalo.

Motor sem po prvih vizualnih pregledih namestil na vrtljivo stojalo. Sem pomislil, da bi izdelal svojega, vendar sem se na koncu odločil za to opcijo.



Na tej fazi me je premagala neučakanost in sem pričel z demontažo motorja. Brez da bi ga opral, seveda.
Opisano imam namen popraviti. Motor je precej umazan. Zato bom odprtine odstranjenih elementov zatesnil, nato pa bo zapel tlačni čistilec.



Sem na stopnji, kjer se sprašujem do kakšne stopnje bi rad peljal dano obnovo. Motor ima bojda le 158k prevoženih kilometrov. Po tem postopku sem preveril tudi razteg verige. Motor ostane na TDC (OT).
Kaj pa meniš ti, @romex? Je odstranitev glave motorja in obnova omenjene odveč? Zavedam se, da je smiselno preveriti vsaj stanje ojničnih ležajev in na pregled/obnovo poslati injektorje.
romex, jeza, KRiStJaN11 in 2 ostalim je všeč
Uporabniški avatar
game-on
dni od registracije Prispevki
#1382
Sem se odločil. Držal se bom načela 'do it once, do it right' - naredi enkrat, naredi pravilno. Glava gre dol in na obnovo.
--
'Workshop manual' je nekaj brez česar se takega podviga ne bi želel lotiti. Miza med delom zato izgleda nekako kot na naslednji fotografiji - polna čtiva.


Pričetek postopka odstranjevanja glave so mi povsem otežili zatiči ('pini'), ki so uporabljeni, da držijo zgornjo plastično vodilo verige. Za odstranjevanje sem na koncu porabil večji del dneva.
Mercedes je za namene odstranjevanja pripravil orodje za izbijanje. Tega orodja nimam, zato sem odločil za ta postopek. Zatiči imajo kratek M5 navoj, ki sem ga na spodnjem zatiču dokaj hitro uničil.
No, na koncu mi je uspelo. Nov navoj, nekaj sreče in koktejl matic ter vijakov je obradil sadove.



Delo je nato teklo dokaj gladko. Odstranil sem odmične gredi, nosilec gredi in nato še glavo.





Pa še nekaj vprašanj:

Ob odstranjevanju glave sem opazil, da je eden izmed dveh vijakov, ki pritrjuje glavo na pokrov verige, poškodovan.
Veriga izgleda nepoškodovana. Kaj bi lahko povzročilo tako poškodbo vijaka?



Prav tako so kanali hladilne tekočine v bloku motorja povsem zadelani. Kaj to pove o preteklosti motorja? Na kak način je kanale najbolje očistiti?



In pa, eno izmed ohišij injektorja (nad predkomoro) je zapacano z belo snovjo. Izgleda kot vodni kamen. Kaj mi to pove?

romex, jeza, KRiStJaN11 in 2 ostalim je všeč
romex
dni od registracije Prispevki
#1383
Me veseli, da si se odločil za popolno obnovo. Sej mercedes res zdrži miljon kilometrov.. ampak pod kakšnimi pogoji je vprašanje. Ko imaš enkrat odprto je itak boljše vse dat noter novo, sej sam veš kaj se dogaja z materiali z staranjem ter stalnim gretjem/ohlajanjem..

Cena stojala je solidna, moram tud jaz enga heavy duty skup spravit.. Naj ti služi-..

Glavo je najboljše očistit v ultrazvočnem čistilcu, pozanimaj se kdo v tvoji okolici ima tako velikega.. Lahko tudi v pralniku z vročo vodo, kolega na tak način pere menjalnike in pride lepo očiščen ven.. Kanale bo treba tudi malo na roke podrgnit?


To kar je kamna gor je precej normalno. Antifriz in voda iz pipe pa si tam, zato se uporablja zraven destilirano vodo ali premade mix..
Dr.Patrol je všeč
romex
dni od registracije Prispevki
#1384
Kar se pa tiče madežev v komori pa nimam komentarja, nisem še imel takšnega primera..
roli
Prispevki
#1385
Lep pričetek obnove in lep popis opravljenega s slikovnim gradivom. Kar tako naprej.

Jaz bi dodal, da dvomim, da je vijak poškodovala veriga. Kot "udarca" je čisto drugačen in je bolj videti, kot da je nekdo bil tam že pred teboj. Najverjetneje vijak ni želel popustiti in so ga odstranjevali s silo - dletom in kladivom.
Uporabniški avatar
game-on
dni od registracije Prispevki
#1436
Hvala obema za odziv.

@roli Tudi v Facebook skupini OM 606 Superturbo se strinjajo, da gre vendarle najverjetneje res za prejšnje poskuse odstranjevanja glave. Več o tem - tukaj.

@romex Bela snov, ki me je presenetila je domnevno oksidirana hladilna tekočina. Kratka diskusija na to temo - tukaj.

Več o status quo ter sladko-kislih odkritjih pa kmalu.
romex, roli je všeč
Uporabniški avatar
game-on
dni od registracije Prispevki
#1437
Kakšen je torej status quo?
Prazna garaža.



Pa vendarle, gremo raje po vrsti.
Obnove glave motorja nisem želel opraviti sam. Menim, da gre za bolj kompleksno komponento motorja in da je delo na njej bolje prepustiti izučenemu paru rok. S takim razmišljanjem, in po predlogu @Dr.Patrol, sem glavo odpeljal v Martinišće (okolica Zagreba) in jo prepustil mojstrom iz delavnice Očić.
Že po prvem, hitrem pregledu, je mojster opozoril na par pokazateljev, ki so nakazovali, da je glava v slabšem stanju od pričakovanega. Tesnilo glave je evidentno popustilo. Med cilindri je prebijanje tesnila opazno nemudoma, po prihodu domov in natančenjši preučitvi tesnila glave, pa je hitro vidno tudi na omenjeni. Pravim si, da bi opisano lahko sam opazil že prej, če bi več pozornosti namenil preučevanju tesnila. Kakorkoli, je kar je. Vsekakor pa navedeno razloži tudi vodni kamen ter nekaj rje na ventilih četrtega cilindra. Hladilna tekočina je našla pot iz enega izmed kanalov ter v cilinder. Prejšnji lastnik, glede na stopnjo vodnega kamna v hladilnih kanalih, prav tako ni dal večjega pomena uporabi prave hladilne tekočine, temveč je uporabljal vodo iz pipe. Taka skrbnost je bržkone še doprinesla k končnemu stanju glave.





Glavo so prevzeli mojstri, jaz pa sem se posvetil preostanku motorja.
Prvi izziv razdiranja spodnjega dela motorja je bila odstranitev balanserja. Ker na motorju ni nameščenega vztrajnika (motor sem kupil/dobil brez vztrajnika in ga bom v prihodnosti moral dokupiti), je bilo gred potrebno 'zakleniti' na bolj nekonvencionalen način. Po ogledu tega posnetka sem prišel na idejo, da bi podobno orodje izdelal tudi sam. Orodje, ki je podobno ogromni matici, sem izrisal in natisnil iz ASA+ plastičnega filamenta. Z omenjenim orodjem in večjimi cevnimi kleščami bi v teoriji gred lahko obdržal na mestu. Orodje sem seveda preizkusil, vendar šele po tem, ko sem zaradi velikosti natisnjene matice kupil večje cevne klešče. Zadeva je delovala, četudi se je med držanjem s kleščami plastika poškodovala.



Razdiranje preostanka motorja je nakar potekalo brez večjih težav in kaj hitro je na stojalu ostal le še gol motorni blok.





Potem je pa sledilo presenečenje.
Če sem sicer povsem iskren, sem sprva menil, da je vse še v mejah normale. Bati so z izjemo četrtega v zelo dobrem stanju. Tudi ojnični ležaji niso kazali simptomov večje količine kilometrov. Me je pa izredno begalo stanje cilindrov ter stanje četrtega bata. Stene cilindrov so bile brez večjih prask in so na nekaterih predelih kazale nizko stopnjo obrabljenosti. Na takih mestih so bile dobro vidne tudi še križne sledi 'honanja'. Po drugi strani so pa na višjih predelih cilindrske stene izgledale precej obrabljeno in so imele področja, ki so še najbolj podobna luskam vodnega kamna. Osebno mi je bilo zelo zanimivo, da taka področja niso ustvarila utorov ob katere bi se lahko zataknil s prstom (ali nohtom).
Ker sem v tej fazi želel obdržati originalne bate, sem cilindre premeril. Vsi cilindri, tudi četrti, ki je obenem bil še malce rjav, so bili znotraj predpisane 0.2mm tolerance.

In pa, za čiščenje manjši motornih delov sem kupil 30L ultrazvočni čistilnik. Iskreno nisem niti vedel, da obstajajo. Hvala @romex za razsvetljenje.











Na tej fazi so me iz Očića že obvestili, da je glava motorja počena. Dejali so, da je popravljiva in da jo lahko zavarijo. Na slednje sem jasno privolil. Sem pa ob danem dejstvu sprva vseeno bil jezen ter nato tudi precej razočaran. Ko se mi je uspelo z opisanim sprijazniti, pa sem prejel še en klic. Glava ni prestala preizkusa pod pritiskom in je kazala znake razpok na vseh cilindrih. Na tej fazi sem skorajda obupal. Od jeze nad prejšnjim lastnikom, ki ni pokazal niti trohice skrbnosti za vzdrževanje motorja ter do jeze nad samim seboj, ker sem v ta projekt usul že lepo vsoto denarja.
Ko je minil afekt in ko sem zadevo parkrat dobro prespal, je padla odločitev, da bo najbolje, če projekt izpeljem do konca. S to odločitvijo sem se podal v iskanje druge glave. Nagibal sem se k nakupu še enega motorja, vendar so vmes cene zrasle, obenem pa ti motorji postajajo tudi vedno bolj redki. Med iskanjem sem naletel na več glav OM606 motorja brez turbine, vendar bojda niso povsem enake. Po nekaj tednih iskanja sem vseeno končno naletel na glavo motorja (iz OM606.962 motorja, ki ima turbino) in jo tudi kupil.

Z nakupom druge glave je kazalo, da se projekt postavlja na pravo pot. Tak občutek je okrepil še mojster, ki trenutno tudi sam obnavlja OM606 motor. Na Facebooku je v skupini OM 606 Superturbo zasledil nekaj mojih vprašanj in me kontaktiral. Po pogovoru sem blok motorja odpeljal k njemu na peskanje, brušenje ter preostalo obdelavo. Gre za mojstra King's Boxer Diesel, ki se sicer primarno ukvarja z obnovo Subaru motorjev.
Po diskusiji sem se prepričal, da je edina prava pot popolna obnova bloka motorja, brušenje cilindrov na 0.5mm večji diameter ter nakup novih batov. Obenem sem se še odločil, da bom zamenjal tudi ojnice ter originalne zamenjal z veliko močnejšimi, kovanimi ojnicami (ACM ali Hench Performance ojnice).

Iskanje batov večje dimenzije se je izkazalo za težjo nalogo od pričakovane. Iskal sem 87.5mm bate nemškega proizvajalca NPR. V Evropi sem našel več prodajalcev, vendar jih niti eden ni imel na zalogi in jih ni mogel dobaviti. Na koncu sem jih našel v trgovini BenzForce iz ZDA naročil zadnjih 6 kosov iz zaloge.



Blok motorja je zaenkrat še na Dolenjskem. Je pa medtem prispela druga motorna glava.



Ob odstranjevanju grelnih svečk iz nove glave, ki na tem motorju zloglasno rade 'zapikajo' in ob odstranjevanju lomijo, sem uspel odlomiti 3 grelne svečke. V tem trenutku sem spet dobil potno čelo. Vendarle pa bi se zadeva morala iziti dobro. Novo glavo sem danes odpeljal k mojstrom v delavnico Očić, kjer bodo grelne svečke odstranili in glavo obnovili.
Upam, da bom tokrat imel več sreče z glavo :D
jeza, romex, roli in 2 ostalim je všeč
Uporabniški avatar
Dr.Patrol
Prispevki Po meri
#1444
Čakamo, da nas zrajcaš naprej z ta lepimi slikami glave :heart_eyes:
game-on, romex je všeč
suzuki grand vitara v6

A mogoče kdo ve, kdo je lastnik Grand vitare stari[…]

Kompresor

Nimam pretiranega znanja o kompresorjih, bi pa rek[…]

OM606

Pa si rekel, da ne veš, če se upaš l[…]

Ineos Grenadier

In pa, kaj sploh je 'življenjska doba' motorja p[…]